هولتر قلب

پزشكي سلامتي

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۰۳

هولتر قلب

۱ بازديد
الكتروكارديوگرافي سيار يا هولتر، دستگاه قابل حملي است كه بطور مداوم ضربان قلب را ضبط مي كند. از اين دستگاه براي تشخيص بي نظمي هاي تپش قلب استفاده ميشود. نوار قلب در يك دقيقه ضربان قلب را ثبت ميكند اما هولتر در طي 24-48 ساعت به بدن بيمار متصل ميشود تا فعاليت قلب در يك دوره زماني بسيار طولاني ‌تر از يك نوارقلب ساده مشخص شود.
 
هولتر 24 ساعته چيست؟
هولتر به راحتي قابل حمل است و درزمان انجام فعاليتهاي روزمره بيمار هم به بدن او متصل ميباشد. هنگاميكه بيماران با مشكلات قلبي مواجه ميشوند اغلب پزشكان از يك نوار قلب (ECG) براي مشخص كردن مشكل قلبي استفاده ميكنند. اگر نوارقلب براي تشخيص مشكل قلبي كافي نباشد، از هولتر 24 ساعته استفاده ميشود.
 
مانيتور هولتر مانند ECG به بدن بيمار متصل ميشود. اين دستگاه كوچك داراي سيم هاي برق نازك و الكترودهايي است كه به قفسه ي سينه متصل ميشوند. پزشك بسته به علايم بيمار و زمان بروز آنها، هولترهاي 12-24 يا 48 ساعته را سفارش ميدهد. پزشك درصورتي از هولتر استفاده ميكند كه بيمار علايم زير را داشته باشد:
 
ضربان قلب آرام يا سريع
سرگيجه
ضعف يا خستگي
درد قفسه ي سينه
احساس سوزش قلب
تپش قلب غيرمنتظره
احساس ضربان نامنظم قلب
بسياري از مشكلات ضربان قلب در طول شبانه روز اتفاق مي افتد و زمانيكه اين مشكلات بوقوع ميپيوندد، به احتمال خيلي كم بيمار در مطب پزشك حضور دارد.
اين از مزاياي هولتر است چون ميتواند تغييرات ريتم قلب را درطول شبانه روز ثبت كند و به پزشك كمك كند تا مشكل را تشخيص دهد. علاوه بر آن پزشك با نظارت 24 ساعته بر ضربان قلب ميتواند پاسخ بيمار به داروهاي قلبي را هم چك كند.
 
روش استفاده از هولتر
اگرچه هولتر پيچيده بنظر ميرسد اما استفاده از آن بسيار آسان است. مانيتور اين دستگاه به اندازه ي كف دست است و ميتواند اطراف گردن يا برروي كمر قرار بگيرد.
 
پايشگر (مانيتورينگ) توسط تعدادي سيم به الكترودهاي چسبي روي سينه بيمار وصل مي‌شود و تغييرات ضربان قلب را ثبت ميكند. تكنسين بااستفاده از يك ژل چسبنده الكترودها را روي پوست ميچسباند و آنها را در محلي قرار ميدهد كه ضربان قلب خوانده شود. اگر در اين قسمت مو وجود داشته باشد، ممكن است نياز باشد تكنسين قبل از قرار دادن الكترود آن را بتراشد.

 

ادامه مطلب.....

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.