كولونوسكوپي چيست؟

پزشكي سلامتي

پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

كولونوسكوپي چيست؟

۱ بازديد

در اين مطلب به سراغ جديدترين يافته هاي پزشكي در سراسر دنيا مي رويم تا شما را با كولونوسكوپي و عوارض آن و ساير اطلاعات مهم در اين خصوص آشنا نماييم.

كولونوسكوپي بطور خلاصه
روشي است كه براي متخصصين گوارشي امكان كنترل و ارزيابي داخل كولون (يا روده بزرگ) را فراهم مي كند.

كولونوسكوپ لوله اي با طول 120 سانتيمتر است كه به اندازه ضخامت يك انگشت با يك دوربين و نور در نوك آن است.

نوك كولونوسكوپ از مقعد وارد بدن مي شود و سپس به آرامي، تحت كنترل تصويري، به راست روده و از طريق كولون تا سيكوم يا روده كور (قسمت ابتدايي روده بزرگ) پيشروي مي كند. معمولاً تا چندين سانتيمتر نيز مي تواند براي بررسي به داخل روده كوچك نيز وارد شود.چرا كولونوسكوپي انجام مي شود؟
كولونوسكوپي ممكن است به دلايل مختلف انجام شود. اكثريت كولونوسكوپي ها به عنوان بخشي از برنامه هاي غربالگري براي تشخيص سرطان كولون انجام مي شود.

همچنين ممكن است براي بررسي علت خون در مدفوع، درد شكمي، اسهال، تغيير در عادت هاي روده و يا ناهنجاري هايي كه توسط اشعه ايكس كولون يا سي تي اسكن كامپيوتري ديده شده، انجام مي شود.

چگونگي انجام كولونوسكوپي به ميزان خطر ابتلا به سرطان و ناهنجاري هايي كه در كولونوسكوپي هاي قبلي يافت مي شود، بستگي دارد.

يكي از توصيه هايي كه به طور گسترده اي پذيرفته شده است اين است كه حتي افراد سالم كه در معرض خطر عادي براي ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، بايد در سن 50 سالگي در معرض كولونوسكوپي قرار بگيرند و 10 سال بعد از آن در صورت وجود پوليپ هاي روده بزرگ، براي از بين بردن آن ها قبل از اينكه سرطاني شوند، اقدام كنند.

قبل از انجام كلونوسكوپي
در صورتي كه اين روش كامل و دقيق باشد، كولون بايد كاملا تميز باشد و چندين آماده سازي كولونوسكوپي متفاوت وجود دارد. به بيماران دستورالعمل هاي دقيقي در مورد آماده‌سازي و پاك‌سازي ارائه مي شود؛ كه بطور كلي شامل نوشيدن مقدار زيادي محلول پاك‌سازي ويژه يا چند روز استفاده از مايعات شفاف، ملين ها و يا استفاده از دستگاه انما براي تنقيه قبل از آزمايش است.

ادامه مطلب....

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.